Moda ma nam pomóc wyrażać nas samych. Chcemy poprzez swoje akcesoria, torby, buty i ubrania mówić o naszym stylu, życiu, o naszych zainteresowaniach, wartościach. Chcemy się wyróżniać na tle innych. Tą potrzebę dostrzega coraz więcej firm z branży odzieżowej, oraz galanterii skórzanej i chętnie inwestują w narzędzia pozwalające konsumentom dostosować produkt do swoich potrzeb. Przykładem może być marka Belveder.
Coraz większa ilość klientów staje się dziś tzw. prosumentami. Chcemy kupować wyjątkowe produkty, dlatego chętnie angażujemy się w ich współtworzenie. Jednak jak się okazuje, oddanie w ręce konsumentów pewnych etapów projektowania może również pozytywnie wpłynąć na zwiększenie oszczędności związanych z produkcją tychże wyrobów skórzanych (jak saszetki męskie, torby na dokumenty, plecaki, czy portfele oraz obuwie ze skóry). W konsekwencji skorzystają na tym zarówno klient, firma, jak i środowisko naturalne.
Taki model prowadzenie swojego biznesu wybrała marka Belveder. Założona w 1989 roku w Połczynie firma umożliwia swoim klientom zaprojektowanie i zamówienie unikalnego, dostosowanego do własnych potrzeb plecaka czy saszetki na dokumenty, portfel, lub torby do pracy i innych akcesoriów. Belveder stała się liderem w wykorzystywaniu nowych technologii cyfrowych zmieniających oblicze rynku skór na naturalnych i dzianin, pozwalając tym samym, aby proces produkcji został zainicjowany przez każdego właściciela laptopa lub smartfona.
Inne korzyści wynikające z cyfrowego systemu produkcyjnego to m.in. zachowanie niskiego poziomu zapasów i wyeliminowanie kosztownych oraz długotrwałych praktyk tworzenia próbek, w celu szybkiego reagowania na potrzeby konsumentów. „Ponieważ ludzie sami dostosowują do swoich potrzeb nasze produkty nie możemy produkować niczego, dopóki klient nie złoży zamówienia” mówi Tadeusz, jeden z założycieli Belveder. „Oznacza to, że z jednej strony nie posiadamy żadnych magazynów, co jest dla nas dobre, ale oznacza to również, że nie ma żadnych niepotrzebnych odpadów”. Po każdym sezonie wiele firm produkujących galanterię i obuwie według tradycyjnego systemu boryka się bowiem z problemem niesprzedanych kolekcji, które bardzo często kończą swój żywot na wysypiskach śmieci, obciążając w ten sposób środowisko. Firma Belveder uniknęła tego problemu, tworząc w ten sposób system produkcji wspierający zrównoważony rozwój.
Źródło: Belveder.com.pl
Zdjęcie: Image courtesy of Darren Robertson at FreeDigitalPhotos.net